Sabtu, 14 Mei 2011

Bilis Goreng Kantan Bercili padi

Resepi mudah dan sedap. Ambil dari aneka resepi.

Bahan-bahan :
1/2 kg ikan bilis dikopek dan digoreng garing
2 ulas bawang besar - dihiris
1 biji tomato - dihiris
3 helai daun limau - dihiris
1 kuntum bunga kantan - ditumbuk halus
3 batang serai - ditumbuk halus
7 tangkai cili padi - ditumbuk halus
1/2 cawan kecil perahan limau nipis
Garam dan gula secukup rasa

Caranya :

1. Ambil ikan bilis yang telah digoreng garing lalu campurkan bahan-bahan yang telah dihiris dan ditumbuk halus tadi.
2. Masukkan air perahan limau.
3. Campurkan secubit garam.
4. Sedia dihidang.

paprik kemboja

bahan
  • ayam (bahagian isi) – dipotong comel
  • sotong
  • udang
  • daging
  • carrot
  • sawi
  • bunga kobis
  • tomato
  • lada hitam (dalam sesudu)
  • bawang putih (4-5 ulas)
  • bawang merah (yg kecik tuh dlm 2-3 biji)
  • minyak/garam/gula secukupnya
cara-cara
  • tumbuk lada hitam, bawang merah, bawang putih (2-3 ulas)
  • lepas tumbuk gaulkan dengan ayam, sotong, udang, daging dengan bahan yg ditumbuk tdi
  • masuk’n sekali garam dan gula 
  • panaskan minyak....
  • masuk’n bawang putih yg di potong comel2.. tumis sampai naik bau wangi.
  • masuk’n bahan2 yang digaul sampai masak.. play safe, guna api kecik lah..
  • sentiasa gaul..
  • agak dah masak.. masuk’n sayur2an yg disenaraikan lah.. 
  • kalau rasa tawar boleh tambah garam..
  • siap utk dihidang.

sup ikan merah



SUP IKAN MERAH
Bahan-bahan
1 ekor ikan merah sederhana besar
1 inci halia, cincang
2 ulas bawang putih, cincang
1 btg kulit kayu manis, sedikit bunga lawang
1 sup bunjut
1 batang lobak merah
garam dan serbuk perasa secukupnya
serbuk lada sulah (white pepper)
daun sup
bawang goreng
1) Bersihkan ikan dan dipotong kepada beberapa bahagian
2) Masukkan kedalam periok dan tambahkan air sehingga ikan terendam sepenuhnya.
3) Hidupkan api. Masukkan sup bunjut.
4) Setelah mendidih, masukkan lobak merah.
5) Tumis cili padi, bawang putih, kulit kayu manis, bunga lawang, halia dengan sedikit minyak. Setelah keperangan dan wangi tuang bahan ini kedalam periok rebusan ikan tadi dan biarkan ia terus mendidih perlahan-lahan lebihkurang sepuluh minit. Tambahkan bahan perisa, garam dan lada sulah.
6) Angkat dari api, taburkan bawang goreng dan daun sup.
7) Hidang panas dengan nasi dan sayuran. 

Tauhu Sumbat



STUFFED TOFU
http://dayangjack.blogspot.com/2009/09/stuffed-tofu.html

Bahan-bahan :

3-4 keping tauhu (digaul bersama sedikit garam)
2-3 ekor udang basah (direbus dan dicincang) - tak letak pun ok(kita tak letak tp gantikan dgn isi ayam yg di blender dulu)
1/2 labu bawang besar (dihiris dadu kecil) 
sedikit lobak merah (dihiris dadu kecil)
1/2 sdt serbuk lada hitam 
1/2 biji cili merah (dibuang biji dan dihiris dadu)
2 helai daun bawang (dihiris) 
1 sdt lada sulah 
garam secukupnya 
1 biji telur (dipukul sedikit)

Cara-cara :
Goreng tauhu sehingga keperangan tetapi jgn sampai masak. Kemudian dibelah 2 dan keluarkan isinya. Lenyek2kan sedikit isi tauhu tersebut.
Gaulkan isi tauhu bersama semua bahan di atas kecuali telur dan sumbatkan semula ke dalam tauhu tadi. 
Celupkan tauhu ke dlm telur dan gorengkan sehingga masak. 
Hidangkan bersama sos cili

AYAM ROAST BEREMPAH


AYAM ROAST BEREMPAH (Sumber: Mami Asmah Laili/ Kak Muza (FRD)
Bahan-bahannya
  • 1 ekor ayam, dipotong 12 dan digoreng dengan 1 sudu makan minyak zaitun untuk mematikan darahnya. Angkat dan ketepikan.
Bahan untuk dikisar
  • 10 biji lada kering, buang biji dan rendam sehingga kembang
  • 20 biji bawang merah
  • 4 biji bawang putih
  • 1 sudu makan ketumbar biji }
  • 1 sudu teh jintan halus} disangai dahulu
  • ½ sudu teh jintan manis }
  • 1 batang serai, bahagian putihnya sahaja
  • ½ jari lengkuas
  • 5 biji kacang gajus
  • 1 batang serai dititik
  • 1 biji bawang besar, dihiris
  • Sedikit hirisan daun pudina/daun ketumbar untuk tabur
  • Sedikit minyak canola untuk menumis
  • Sedikit garam dan gula
Cara-caranya
  • Panaskan minyak didalam kuali. Tumis serai hingga wangi. Masukkan hirisan bawang besar dan tumis lagi sehingga bawangnya lembut dan garing sedikit.
  • Masukkan semua rempah kisar. Masak sehingga wangi dan sebelum terbit minyak, masukkan ayam.
  • Balik-balikkan sebentar sehingga ayam bersalut rata dengan rempah.. Kemudian tuang kedalam dulang pembakar, dan bakarlah dengan kepanasan suhu 180 darjah Celcius, sehingga ayamnya masak dan rempahnya garing.
  • Semasa menghidang, taburkan hirisan daun pudina dan daun ketumbar. Enak disajikan dengan nasi dan sebarang roti

Ayam atau Ikan Percik




ayam masak percik


Ikan pon sodap!
Kali ini aku nak berkongsi satu resepi masakan pula. tak pernah ni kongsi.. sebab rasa macam tak adalah hebat mana.hehe. Resepi ni aku suka sangat..! Ayam @ Ikan Masak Percik.. Boleh gunakan ayam atau ikan. dua-dua aku pernah buat. Terima Kasih roomate tersayang sebab perkenalkan Resepi ni. hehe sebab sedap sangat dan sudah menjadi faveret aku, maka aku pun belajar dengan sungguh-sungguh ni. Hasilnya masa Bam2 datang India aku masakkan untuk Bam2. hehe Bam2 cakap first time dia makan masakan ni.. memang sedap *puji ni* hehe.
BAHAN-BAHANNYA

Ayam (terpulanglah banyak mana, selalu aku masak untuk 2 orang sahaja dalam 500gm ada rasanya)
atau Ikan ( 2 ekor ikan kembung)
serbuk kunyit untuk menggoreng ayam @ ikan
2 batang serai
1/2 labu bawang besar ( bawang besar tak perlu banyak-banyak, separuh sudah cukup)
5 ulas bawang putih
2cm halia
5 helai cili kering
santan
asam keping ( sebab aku punya asam memang masam, so sekeping sahaja aku letak)
garam dan gula secukup rasa.

CARA-CARANYA:

1) lumur ayam atau ikan dengan serbuk kunyit dan garam ( garam lebih sikit ), dan goreng. Kalau nak bakar pon lagi sedap.

2) cili kering dipotong, kemudian blenderkan cili kering, bawang besar, bawang putih dan halia tadi.

3) tumbuk sedikit hujung serai.

4) Panaskan minyak, tumis bahan-bahan yang sudah diblender tadi sampai garing.

5) Masukkan sedikit santan, serai dan asam keping. Tambah air ikut kepekatan yang dimahukan.

6) Masukkan garam dan gula secukup rasa.

7) Masukkan ikan atau ayam yang sudah digoreng @ dibakar tadi. 

Gulai lemak pisang


Bahan2

  • 1 sisir pisang muda [apa2 pisang yg sesuai ~ MaDiHaA guna pisang lilin + pisang lemak manis]
  • 1 biji kelapa ambil santan secukupnya [santan kena lebih dari masak gulai lemak biasa sebab pisang akan menyerap kuah]
  • 1/2 kiub ikan bilis
  • garam & perasa secukupnya
  • 1 helai daun kunyit ~ disiat2 atau disimpul
Bahan2 ditumbuk halus
  • 3~4 ulas bwg merah
  • 1 ulas bwg putih
  • 15 biji cili padi
  • 1 inci kunyit hidup [boleh gak kalau nak campur sikit kunyit serbuk atau guna yg serbuk saja]
  • segengam ikan bilis - dikopek bersih & rendam air panas
Cara2 menyediakannya
  1. Pisang di potong hujung & pangkal.. Cara memotong terpulang pada anda.. ada yang suka potong serong, ada yg suka tumbuk separuh hancur (masuk dlm lesung batu dan tumbuk2 bagi pecah sikit2 jer) & ada juga yg suka siat2 kulitnya dan barulah dipotong serong.. kulit yg disiatkan tu jangan dibuang tapi masuk sekali dlm gulai sebab ianya boleh dimakan.. Tapi kalau tak suka kulit tu.. buang je lah ye...
  2. Masukkan pisang dlm periuk dan masukkan air agak2 sama paras dgn pisang. Rebus pisang sekejap agak2 nampak layu je.. kemudian buangkan airnya.
  3. Masukkan santan dalam periuk berisi pisang serta semua bahan2 lain spt bahan yg ditumbuk, daun kunyit, kiub ayam, garam & perasa secukupnya.
  4. Didihkan santan sambil sentiasa dikacau agar tak meruap santan tu. Biarkan seketika dan rasakan apa yang kurang... Then bolehlah tutupkan apinya dan hidang bersama2 nasi putih, ikan masin atau ikan jeruk, sambal belacan & ulaman.

Sambal ikan terutup


Bahan-bahan


  • 4 ekor ikan cencaru/kembong/selar
  • 2 btng serai- di ketuk
  • 4 biji limau kasturi- ambil jusnya
  • garam dan sedikit gula
  • serbuk kunyit utk menggoreng ikan
  • minyak utk menggoreng ikan dan menumis perencah
Bahan Kisar
  • 20 tangkai cili kering- rendam dlm air panas dan toskan
  • 4 biji cili merah
  • 5 ulas bwg putih
  • 2 labu bwg besar
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 1/2 in lengkuas
  • sedikit belacan
Cara-Cara
  1. Ikan di bersihkan dan toskan. Gaul dngn sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng sehingga garing dan ketepikan sebentar.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 kisar. Masukkan serai, masak sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan garam dan sedikit gula. Tambah sedikit air jika perlu.
  4. Masukkan ikan yg telah di goreng tadi dan perahkan jus limau kasturi. Gaul sebati.
  5. Sekiranya dah cukup rasa, bolehlah angkat dan hidangkan.

sotong berempah madu


Bahan-bahan :

  • 500 g sotong basah (dibersihkan dan dipotong. Gaulkan bersama dgn sedikit kunyit dan garam. Kemudian rebus hingga 3/4 masak. Toskan)
  • 1 labu bawang besar (dimayang)
  • 1 biji cili merah (dihiris)
  • 1 sk serbuk ketumbar
  • 1 sk serbuk jintan putih
  • 1/2 sk serbuk jintan manis
  • 1/2 sk lada sulah/ lada hitam
  • 2 sudu besar kicap pekat manis
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 3 biji limau kasturi (ambil jusnya)
  • 2 sudu makan madu (dibancuh dgn 2 sudu besar air)
  • 3 sudu besar cili kering kisar/cili giling
  • garam dan sedikit gula secukup rasa
Bahan kisar :
  • 1 labu bawang besar
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
Cara-cara :
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga wangi.
  2. Masukkan cili kering dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan serbuk ketumbar, serbuk jintan putih dan serbuk lada sulah. Kacau hingga sebati.
  4. Masukkan sos tiram, kicap pekat dan kicap manis. Kacau lagi. Tambah sedikit air jika perlu.
  5. Masukkan sotong, madu, cili merah, dan bawang besar. Gaulkan hingga kuahnya pekat dan barulah dimasukkan jus limau. (boleh tambah garam/gula jika perlu)
***jika kurang pedas, boleh tambah cili api.
***serbuk jintan boleh dikurangkan jika suka

Daging masam manis


Bahan-bahan

  • 500 gm daging batang pinang
  • 1 labu bawang besar- dihiris
  • 1 inci halia- dihiris halus
  • 3 biji bawang putih- di hiris
  • 4 sudu besar cili kisar
  • 1 cwn sos tomato atau secukupnya
  • 3 sb sos cili
  • 1 cawan air (lebih kurang)
  • garam dan gula secukupnya
  • hirisan nanas(saya guna dlm 1 tin je)
  • 1/2 cwn minyak utk menumis.
Cara-Cara
  1. Daging di gaul bersama kunyit dan garam.
  2. Panaskan minyak dan masukkan daging tadi, goreng sebentar dan gaul sebati.
  3. Masukkan cili kisar dan dikacau sehingga cili masak dan masukkan sos tomato,sos cili dan air.
  4. Kemudian masukkan hirisan nanas dan bawang besar ~ dikacau rata.
  5. Rasakan dgn garam dan gula. Sekiranya rasa dah ok bolehlah di angkat dan hidangkan.

Kupang Goreng Kunyit



Bahan-Bahan.

  • 600 gm kupang yg dah di kopek
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • 1 sudu kecil garam(utk gaul bersama kupang)
  • 2 biji kentang (kupas kulitnya dan potong serong)
Bahan Hiris
  • 1 biji bawang besar, dihiris
  • 2 biji bawang putih, dihiris halus
  • 1 inci halia, di hiris halus
  • 5 btng lada hijau, dihiris serong
  • garam dan gula secukup rasa
Cara Memasak.
  1. Bersihkan kupang, cuci dan toskan. Lumur dengan garam dan serbuk kunyit, perap sekurang2nya 20 minit.
  2. Panaskan minyak di kuali. Goreng kentang yg di potong serong tadi.....gaulkan dan biarkan sedikit empuk.
  3. Setelah empuk, masukkan kupang yg di perap tadi dan gaul sebati....tutup kuali sebentar.
  4. Masukkan hirisan bawang besar, bwng putih, hirisan halia dan hirisan lada hijau . Gaul hingga sebati dan tutup kuali sebentar.Perasakan garam dan gula.
  5. Setelah siap angkat dan hidangkan. Sedap di makan bersama nasi putih hangat.

Pizza

Pizza yang sudah masak
Pizza yang telah ditabur cheese
Pizza yang belum dimasak.
BAHAN-BAHAN DOH PIZZA :

  • 300 g tepung gandum (tpng roti pun boleh)
  • 6 g instat yeast
  • 20 g mentega
  • 10 g gula halus
  • 1 camca teh bread improver (optional)
  • 1/4 camca teh garam
  • 1 1/2 camca besar madu
  • 170 ml air
  • Sedikit tepung untuk ditabur
BAHAN-BAHAN PIZZA GEBU :
  • 1 cwn daging cincang ( saya masak sebentar+ sedikit garam)
  • 5 btng crab stick (ptng serong)
  • 4 hirisan gegelang red capsicum
  • 4 hirisn gegelang yellow capsicum
  • 4 hirisan gegelang green capsicum
  • 1/2 biji bawang besar, hiris bulat (optional)
  • 10 biji buah zaitun hitam
  • 1 cawan sos pizza/ sos prego/ sos spaghetti
  • 175 g keju mozzarella atau secukupnya (di parut)
UNTUK DOH PIZZA :
  1. Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas, kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu.
  2. Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal, jika melekit, tambah sedikit tepung.
  3. Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda.
KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk dok kecuali tepung untuk ditabur, ke dalam bread maker, pilih setting untuk doh dan tekan "ON", buat hingga siap.

UNTUK PIZZA GEBU :-
  1. Panaskan oven pada suhu 190C, sediakan 2 dulang pizza berukuran 9 inci, sapu dengan sedikit mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, bahagikan doh tadi kepada 2 bahagian sama besar.
  2. Ambil satu, tabur sedikit tepung dan canai bulat. Alihkan ke dalam dulang pizza, tekan2 dengan hujung jari hingga memenuhi dulang tadi dan biarkan kelilingnya sedikit tebal.
  3. Ratakan sebahagian sos pizza tadi dan susun bahan untuk pizza atasnya (buat 2 bahagian) dan diakhiri dengan keju mozzarella.
  4. . Bakar 20 - 25 minit hingga keju mencair dan roti kelihatan kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan hidangkan segera bersama sos kegemaran.
  5. Buat kaedah sama juga untuk yang selebihnya.
*Doh pizza yg siap di canai dan sudah naik, bolehlah di bakar selama 10 minit dahulu....lepas tu barulah di letak sos pizza dan bahan2 yg lain.....barulah bakar lagi selama 20 minit atau sehingga kekuningan.